Tiny Fisscher – Dat stomme boek

Tiny Fisscher – Dat stomme boek

De vijftienjarige Ivan en zijn klasgenoten krijgen op school de opdracht om een boek te schrijven. ADHD'er Ivan ziet dat helemaal niet zitten en heeft de titel meteen klaar: Dat stomme boek. Omdat hij toch wat moet verzinnen, beschrijft hij een paar dagen uit zijn eigen leven: over hoe hij samen met zijn moeder en zusje op zoek is gegaan naar zijn plotseling verdwenen vader. De reis voert naar Berlijn en is zo bizar, spannend en grappig tegelijk, dat je het boek volgens Ivan in een ruk uit wilt lezen. Als hij tijdens de zoektocht de mysterieuze Engelse Jo en haar hond Max ontmoet, komt het verhaal tot een onverwachte climax.

Informatie over het boek
Tiny Fisscher - Dat stomme boek
Van Holkema & Warendorf 2013
Bladzijden: 160
Leeftijd: 12+

 

Meer informatie

Meer Informatie over dit boek en alle recensies

 

Voorleesfragment

 

 

Mijn samenvatting

Mijn boterhammen had ik in de vuilnisbak gekieperd. Ik moest niet denken aan brood met wat dan ook erop. Ik moest ook niet denken aan brood in het algemeen; ik wilde een frikadel.
We hadden een tussenuur en we wisten niet hoe snel we bij de snackbar moesten komen.
Wij: Kick, Babs, Erik en ik.
Babs nam patat met, Erik een patatje oorlog, Kick een dubbeldikke hamburger en cola. Kick is evengoed niet dik, hij sport veel. Kickboksen, drie keer per week. Kick is niet zijn bijnaam, zijn ouders hebben hem gewoon zo genoemd. Zou je je zoon ook Tennis kunnen noemen, of Golf? Er zijn wel jongens die Wolf heten, wij hebben er een op school. Hij lijkt niet op een wolf, integendeel. Misschien vanbinnen wel, maar zo goed ken ik hem niet.
Ik sport niet, hoewel mijn vader mijn getrommel, getik en gewiebel ook wel eens een ‘soort van sport’ noemt. ‘En het kost geen contributie,’ zegt hij.
Ik had net een hap van mijn frikadel genomen, toen mijn mobiel ging. (blz. 7)

De moeder van Ivan belt. Zijn vader is niet thuis gekomen en ze wil hem gaan zoeken. Ivan moet onmiddellijk thuiskomen. Hij denkt dat het wel meevalt, want zijn vader is wel vaker een paar dagen weg. Ondertussen dwalen zijn gedachten af…

Het woord ‘Attention’ in de afkorting ADHD kun je bij mij net zo goed veranderen in ‘Association’: ik associeer me suf en kan daar niks aan doen. Ik associeerde al ver voordat ik wist wat dat woord betekende. Als de kleuterjuf bijvoorbeeld rode nagellak droeg, ging ik aan van alles denken wat met rood te maken had: het deksel van de blokkendoos, lieveheersbeestjes, de brandweerhelm van een poppenkastpop, de zitting van mijn skelter, mijn moeders schoenen, bloed – en het witte ding dat ik een keer in het prullenbakje van de wc had gevonden, waar ook bloed op zat. Ik weet nog dat mijn moeder loog dat ze een bloedneus had gehad en dat ze het toen daarin had opgevangen. Het kwam uit een pak waar ‘maanverband’ op stond, tenminste dat las ik toen. Ik kon al lezen voordat ik naar school ging. Toch miste ik de d, dus zo goed las ik nog niet. (blz. 10)

Maar goed, Ivan gaat toch naar huis en samen met zijn zusje Zus en zijn moeder gaan ze op weg naar Duitsland. Zijn moeder denkt dat zijn vader daar is. Ze reizen van stad naar stad en gaan bij hotels langs waar zijn moeder goede herinneringen aan heeft. Ze zegt dat ze sms-jes van Ivan’s vader krijgt, maar zij horen nooit het sms-geluidje van haar telefoon. Uiteindelijk komen ze in Berlijn… Ondertussen schrijft Ivan een verslag van deze reis door Duitsland, omdat hij op school een opdracht heeft gekregen om een boek te schrijven. Hij vindt het een rare opdracht voor een ADHD-er, maar hij doet zijn best.

Vinden ze zijn vader in Berlijn? Lukt het Ivan om een boek voor zijn schoolopdracht te schrijven?

 

Mening over het boek

Recensie van Mathilde (45 jaar)
Heb je het boek uitgelezen?
Ja
Als je het boek niet hebt uitgelezen: waarom niet? Wat vond je niet leuk aan het boek?

Wat vind je van het boek?
★★★★☆
Waarom heb je dit boek uitgekozen om te lezen?
Het boek heeft een mooie voorkant, Ik vond de tekst op de achterkant leuk, ik vond de titel van het boek leuk
Welke steekwoorden passen bij het boek?
avontuurlijk, fascinerend, geheimzinnig, verrassend, zielig
Hoe kom je aan het boek?
Geleend bij de bibliotheek
Zitten er plaatjes (illustraties) in het boek?
Nee
Heb je net ‘ja’ ingevuld? Waarvoor worden de plaatjes gebruikt?

Wat vind je van de plaatjes? Passen ze bij de tekst?

Wat vind je leuk aan het boek?
Ik vind het stukje waarin Ivan uitlegt dat hij ADHD heeft leuk en interessant om te lezen
Wat vind je niet leuk aan het boek?
De vader van Ivan is verdwenen en niemand weet waar hij is
Is er iemand uit het boek die je in het echt zou willen ontmoeten? Wat zou je dan samen gaan doen?
Nee, ik wil niemand ontmoeten
Wil je nog iets anders vertellen over het boek?
Het is geschreven vanuit het perspectief van een jongen met ADHD. Door alles wat hij ziet of hoort associeert hij, legt hij verbanden. Daardoor raakt hij snel afgeleid. Je leest op die manier met hem mee en dat vond ik erg boeiend
Is het boek moeilijk of gemakkelijk te lezen?
Gemiddeld
Zitten er moeilijke woorden in het boek?
Weet ik niet
Heb je net ‘ja’ ingevuld? Kun je dan een voorbeeld geven van moeilijke woorden? Wat heb je gedaan toen je deze woorden tegenkwam?

Wil je het boek nog een keer lezen?
Ik wil andere boeken van deze schrijver lezen
Voor wie zou dit een leuk boek zijn?
Voor jongeren vanaf 12 jaar

 

Tip

Ben je op zoek naar meer informatie over de schrijver, illustrator en/of vertaler van dit boek? Veel van deze boekenmakers hebben een eigen website (even googlen...). Daarnaast vind je meer informatie op de websites van de uitgeverijen en op de websites van Jeugdliteratuur.org, Leesfeest, Leesplein.nl, Jeugdbibliotheek.nl, Literatuurplein
Succes!

Bewaren

Laat een reactie achter